Bij Kameryck

Persbericht overdracht Kinderboerderij

*** PERSBERICHT ***
Woerden, 18-12-2019

Kinderboerderij Oortjespad overgedragen aan exploitant Kameryck Nieuwe recreatievoorzieningen mogelijk gemaakt WOERDEN – Recreatieschap Stichtse Groenlanden, Compaenen Minkema (ontwikkelaar) en Buitenplaats Kameryck (exploitant) in Kamerik zijn overeengekomen dat Kinderboerderij Oortjespad per 1 januari 2020 wordt gepacht door Compaenen Minkema. Het beheer zal in handen komen van Buitenplaats Kameryck. Herman Geerdes, voorzitter van het recreatieschap, en Hans Voorn, vennoot van Compaenen Minkema en mede eigenaar van Buitenplaats Kameryck, hebben daartoe op woensdag 18 december de overeenkomst getekend. In deze overeenkomst is vastgelegd dat het recreatieschap, eigenaar van het terrein Oortjespad en waterplas Eend, het terrein verpacht aan Compaenen Minkema. De gebouwen op het terrein worden aan de pachter verkocht. Buitenplaats Kameryck zorgt voor het beheer en onderhoud van de kinderboerderij. De eerder opgestelde plannen voor verdere ontwikkeling van het terrein zullen pas worden uitgevoerd als daarvoor vergunning is afgegeven door de gemeente. Buitenplaats Kameryck en Kinderboerderij Oortjespad Buitenplaats Kameryck bestaat uit een 18 holes pitch & putt baan, restaurant ’t Ryck met terrassen aan het water, vergader- en congreszalen, een groepsaccommodatie en velden voor groepsactiviteiten. Er vinden diverse activiteiten plaats, zoals bedrijfsuitjes, familiedagen, vergaderingen, kleine congressen en heisessies. Daarnaast zijn er passanten en golfers. De waterplas Eend naast restaurant ’t Ryck is een openbare visvijver. De plas wordt daarnaast gebruikt voor onder meer kanovaren en zwemmen. Het is geen officiële zwemplas, maar er wordt door omwonenden geregeld in gezwommen. De naastgelegen Kinderboerderij Oortjespad bestaat uit een kinderboerderij, speelvoorzieningen en een peuterbad. Het gehele terrein is eigendom van Recreatieschap Stichtse Groenlanden, met uitzondering van een gedeelte van de golfbaan en het recent uitgebreide voetgolfterrein en vlindertuin. Al jaren wordt er gesproken over ontwikkeling van het recreatiegebied, om een meer multifunctioneel aanbod aan recreatievoorzieningen te realiseren dat een breder publiek aanspreekt en om de publieke bijdrage aan het terrein aanzienlijk te verlagen. Gemeente Woerden heeft in 2013 daartoe het bestemmingsplan voor het gebied aangepast zodat het nu voor het recreatieschap en Buitenplaats Kameryck ook mogelijk is om het eerder opgestelde plan uit te voeren. Het plan omvat een openbare kinderboerderij, een pannenkoekenrestaurant, een blotenvoetenpad, een strokasteel en een natuur doolhof. De kinderboerderij wordt in beheer en onderhoud overgenomen door Buitenplaats Kameryck die daarnaast samen met Compaenen Minkema het restaurant en de overige activiteiten gaat realiseren. Door deze publiek-private samenwerking is het Recreatieschap Stichtse Groenlanden structureel minder geld kwijt aan beheer en onderhoud van het terrein. In de komende maanden worden de plannen verder concreet gemaakt.

Voor de redactie, niet voor publicatie.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Mark Haagen, mede eigenaar van Buitenplaats Kameryck
06 286 76 925, mark@kameryck.nl;

Marc Bosboom, communicatie adviseur Recreatie Midden-Nederland
06 15 25 07 69, m.bosboom@recreatiemiddennederland.nl.